In Nederland heeft ongeveer 1 op de 20 kinderen dyslexie. Letterlijk betekent het ‘niet goed kunnen lezen’ in het Grieks. Een meer uitgebreide definitie is ‘een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau’. Het niveau loopt achter ten opzichte van leeftijdsgenootjes, en het gaat moeizaam zelfs mét extra ondersteuning en oefening.
De oorzaak
Over de precieze oorzaak is nog veel onduidelijk, maar het staat vast dat de hersenen een belangrijke rol spelen. Het lijkt erop dat het gebied in de hersenen waar een klank (hoe een letter klinkt) wordt gekoppeld aan het teken (hoe je de letter schrijft) te zwak is ontwikkeld. Hierdoor heeft je kind moeite met het onthouden hoe je een letter schrijft en uitspreekt. Waar iemand zonder dyslexie automatisch klanken aan letters kan koppelen, lukt dit bij iemand met dyslexie niet. Dit kan leiden tot problemen met lezen, spellen of beide.
Verschillende problemen
Hoe de problemen tot uiting komen, kan dus per kind verschillen. Sommige kinderen kunnen moeilijk het verschil horen tussen klanken die erg op elkaar lijken, zoals /m/ en /n/. Ook kunnen er problemen ontstaan met klankvolgorde, zoals ‘dorp’ en ‘drop’. Omdat het een automatiseringsprobleem is, kunnen de problemen zich ook uitbreiden naar andere vaardigheden, zoals het aanleren van tafels, woordjes en jaartallen.
Dyslexie herkennen
Vaak kunnen leerkrachten goed herkennen wanneer een kind mogelijke signalen van dyslexie vertoont en zullen ze dit hoogstwaarschijnlijk bij jou als ouder aankaarten. Maar wellicht merk je thuis ook al dat je kind tegen problemen aanloopt bij het lezen. Met name bij het hardop lezen is dyslexie goed te spotten. Bijvoorbeeld door:
- spellend lezen. Je kind leest woorden letter voor letter, waardoor het lezen erg traag gaat.
- radend lezen. Je kind gaat zelf de zinnen invullen en gokken wat er staat, en maakt daardoor veel fouten.
De behandeling
Dyslexie heb je voor het leven. Het is niet mogelijk om het volledig te ‘genezen’. Iemand met dyslexie zal altijd langzamer blijven lezen ten opzichte van iemand zonder dyslexie. Lezen kost vaak meer energie en kinderen met dyslexie raken waarschijnlijk sneller afgeleid, waardoor het terugkeren naar de tekst weer meer moeite vereist. Met de juiste behandeling is het echter wel mogelijk om beter en sneller te lezen en spellen. Daarbij geldt: hoe eerder het ontdekt en behandeld wordt, hoe groter de kans dat de leerachterstand beperkt blijft.
Pak het aan!
Door te oefenen krijgen kinderen met dyslexie de juiste handvatten om met hun ‘probleem’ om te leren gaan – lessen die ze de rest van hun leven toe kunnen passen. Logopediepraktijk Marisplein is geen gespecialiseerde dyslexiepraktijk. Kinderen met een diagnose dyslexie worden dan ook binnen onze praktijk niet behandeld op het gebied van lezen en/of spelling. Is er nog geen diagnose, maar worden er al wel signalen van dyslexie opgemerkt kunnen we overleggen wat de mogelijkheden van begeleiding binnen onze praktijk zijn. Neem contact op voor meer informatie!